Saavutettavuudella tarkoitetaan verkkomaailman esteettömyyttä. Eli sitä, että mahdollisimman moni ihminen voi käyttää verkkosivuja tai muita teknologiapalveluita mahdollisimman helposti. Saavutettavuuteen kuuluu täten ihmisten erilaisuuden ja moninaisuuden huomioimista jo suunnittelu- sekä toteutusvaiheessa. Tässä blogissa käydään lävitse mitä saavutettavuus tarkoittaa käytännössä sekä miten voidaan varmistaa että tuotetut palvelut ovat saavutettavia. Kirjoitus sai inspiraationsa Codegardenissa kuullusta Jemima Abun luennosta "Accessibility as a Concept".
Saavutettavuus käytännössä
Saavutettavuus on tärkeä osa jokaista toteutuksen vaihetta. Näihin kuuluu muun muassa:
- Tekninen toteutus
- Helppokäyttöisyys
- Sisältöjen selkeys ja ymmärrettävyys
Teknisen toteutuksen vaiheessa on keskityttävä käyttämään valmiita standardeja ja selainten sisältämiä työkaluja. HTML-standardit ovat kehittyneet vuosien myötä suuresti ja standardoinnin prosessi myös varmistaa sen, että tuetut toiminnot ovat mahdollisimman saavutettavia. Tämä tarkoittaa, että käyttämällä HTML-standardin mukaisia elementtejä ja käytänteitä, voimme varmistaa saavutettavuuden lisäksi myös ylläpidettävyydestä.
Helppokäyttöisyys tarkoittaa sitä, että palveluita on mahdollisimman helppo käyttää rajoitteista huolimatta. Palveluiden pitää siis olla muun muassa navigoitavissa pelkällä näppäimistöllä. Vuorovaikutettavien osioiden on myös oltava tarpeeksi selkeitä, jotta niitä onnistuu käyttämään näkörajoitteisetkin käyttäjät. Onnistutko käyttämään kehittämiä sivujasi ilman hiirtä ja olisiko sisältösi ymmärrettävissä, jos käyttäjä käyttäisi vain näytönlukulaitetta? Näitä asioita on mietittävä niin suunnittelu- kuin myös toteutusvaiheissa.
Sisällön on oltava selkeä ja ymmärrettävä. Ei riitä, että palvelu on teknisesti saavutettava. Sisältö pitäisi olla myös selkeää ja helppoa luettavaa. Tämä tarkoittaa selkeää kappaleiden jäsentelyä ja luetteloiden käyttöä. Linkkitekstien ja väliotsikoidenkin pitää olla tarpeeksi kuvaavia, jotta ne ovat ymmärrettäviä.
Saavutettavuus voidaan siis ajatella asiakaslähtöisyytenä. Sen avulla kiinnitetään huomio myös erilaisiin käyttäjiin ja heidän tilanteisiinsa, haasteisiinsa ja mahdollisiin rajoitteisiin. (Tietoa saavutettavuudesta | Saavutettavuusvaatimukset)
Miksi saavutettavuus on tärkeää?
World Health Organization (WHO) raportoi, että noin 16 % maailman ihmisistä on joillain tapaa toimintarajoitteisia (Disability | WHO). Keskittymällä saavutettavuuteen vaikutamme suoranaisesti yli 1.3 miljardin ihmisen potentiaaliseen käyttökokemukseen. Kun haluamme että palveluitamme voi käyttää mahdollisimman laaja määrä käyttäjiä, on silloin saavutettavuus erittäin tärkeä kriteeri.
Alkaen kesäkuusta 2025, on saavutettavuus vaadittavaa lailla Euroopan sisällä. EU:n esteettömyyslaki, joka hyväksyttiin vuonna 2019, tuli voimaan 28. kesäkuuta 2025. Tämä laki määrittää yhteiset pelisäännöt siihen kuinka saavutettavia palveluiden pitää olla. Jos näitä säännöksiä ei noudateta, voi yritys olla velvollinen muun muassa maksamaan suuria sakkoja. Yrityksillä ja palveluntarjoajilla on siis velvollisuus varmistaa digitaalisten palveluidensa saavutettavuus, sillä se ei ole enää vain hyvä lisäys. (AccessibleEU-loppuraportti)
Lainsäädäntöjen ja käyttäjäkokemuksen parantamisen lisäksi saavutettavilla palveluilla on suuria hakukoneoptimointivoittoja. Hakukoneiden algoritmit eivät ole tarkasti tiedossa, minkä vuoksi ei voida varmistaa, että seuraako esimerkiksi Google saavutettavuutta suoraan. Kuitenkin AccessiBe:n tutkimuksissa sivustot, joiden saavutettavuutta parannettiin, näkivät keskimäärin 12 % nousun kävijämäärissä (The SEO Benefits of Web Accessibility: Full Guide - accessiBe). Saavutettavat ratkaisut ovat myös usein parhaiden käytänteiden mukaisia, mistä hakukoneet pitävät.
Kuinka saavutettavuutta voidaan parantaa?
Kuten ollaan huomattu, saavutettavuus on tärkeä osa palveluiden suunnittelua sekä kehitystä. Kuinka siis voidaan varmistaa, että palvelumme ovat saavutettavia? Tähän kysymykseen ei ole ehdotonta vastausta, mutta nykyään on saatavilla paljon työkaluja, jotka auttavat tarkistamaan ja korjaamaan saavutettavuuspuutteita verkkopalveluissa. Tämä lista ei ole siis lopullinen tarkistuslista, vaan suuntaa antava ohjeistus prosessin aloittamista varten. Saavutettavuuden täysi tarkistaminen vaatii aina manuaalista auditointia.
Google Lighthouse
Chromium-pohjaisissa selaimissa valmiiksi asennettuna löytyy Googlen Lighthouse -työkalu. Tämä auttaa löytämään sivuston ongelmia liittyen muun muassa latausnopeuteen ja hakukoneoptimointiin. Tämän lisäksi työkalusta löytyy hyvä alku saavutettavuuden tarkistamiseen. Skannaamalla sivustosi, saat tietoa teknisistä ongelmista sekä vinkkejä, miten ne voi korjata. Se tarkistaa muun muassa kuvien vaihtoehtoiset kuvaukset, tekstin riittävän kontrastin sekä interaktiiviset elementit kuten napit ja linkit. Lighthousea voi käyttää myös paikallisissakin sivustoissa, joita ei ole julkaistu vielä. Tämä nopeuttaa iterointia ja helpottaa kokeilua.
Lighthouse ei ole kuitenkaan täydellinen työkalu saavutettavuuden tarkistamiseen. Esimerkiksi kontrastin laskemiseen käytetty Axe-tarkistus, varmistaa kontrastin vain WCAG 2 AA -standardin mukaisesti, tarkemman WCAG 2 AAA -kynnyksen sijaan (Text elements must have sufficient contrast | Axe Rules | Deque University). On siis muistettava, että vaikka Lighthouse on hyvä alku, ei se tarkoita, että saavutettavuus on täysin kunnossa.
accessiBe – accessScan
Toinen hyödyllinen työkalu saavutettavuuden parantamiseen on accessScan, joka on accessiBe-yrityksen tarjoama ilmainen skannaustyökalu. AccessiBe on erikoistunut verkkopalveluiden saavutettavuuden kehittämiseen ja palvelun taustalla on vuosien kokemus sekä käytännönläheistä analytiikkaa saavutettavuusongelmista. (accessScan | accessiBe)
Koska accessScan on keskittynyt saavutettavuuteen, sisältää se enemmän testejä ja tarkastuksia kuin esimerkiksi Lighthousesta löytyy. Löydettyihin ongelmiin on saatavilla myös ratkaisuja ja parannusehdotuksia. On kuitenkin hyvä huomioida, että toisin kuin Googlen Lighthouse, accessScan ei toimi paikallisesti. Se on pilvipohjainen palvelu, joka vaatii, että testattava verkkopalvelu on saatavilla ulkoverkosta.
Kuvassa on esimerkki palvelun tuottamasta saavutettavuusraportista. Kuten saattaa huomata, se on laajempi kuin Googlen Lighthouse, mutta vaatii sen että sivusto on jo julkinen että sitä voi käyttää.
Web Accessibility – Visual Studio Code -lisäosa
Viimeisenä esimerkkinä on suoraan Visual Studio Code -editoriin saatavilla oleva lisäosa, joka auttaa varoittamalla saavutettavuus ongelmista jo koodin kirjoitus vaiheessa. Se ei siis vaadi ulkoisia palveluita tai skannauksia. Lisäosan tehtävänä on keskittyä koodin tekniseen toteutukseen, mikä auttaa luotuja palveluita varmistamaan parhaiden käytäntöjen seuraamisen. Sen voi ladata Visual Studio Marketplacesta.
Yhteenveto
Kenelle jää vastuu saavutettavuuden varmistamisesta? Onko se vain suunnittelijoiden, kehittäjien, sisällöntuottajien vai johtajien harteilla? Oikea vastaus on, että se on kaikkien vastuu. Saavutettavuus parantaa palveluiden laatua sekä myös yritysten julkista mainetta. Käyttämällä parhaita käytäntöjä, parannamme myös kokonaisuuden teknistä toteutusta ja hakukoneoptimointia. Se on täten itsestään selvää, että tähän on panostettava.
Ota meihin yhteyttä, niin muutetaan ideasi ratkaisuiksi!