Ohjelmistojen suunnittelumalleista biljardiin

24.04.2024

Yksi riihisoftilaisten kooditaikatemppujen salaisuuksista on C# olio-ohjelmointikieli. Itsestään se ei taikatemppuja tee, joten jälleen kouluttauduttiin. 

Koulutus aloitettiin kertaamalla SOLID-periaatetta, jota hyödyntämällä syntyy joustavia, ylläpidettäviä ja laadukkaita ohjelmistoja. Sen avulla hahmotellaan mm. koodin luokkien, toiminnallisuuksien ja komponenttien vastuita, laajennettavuutta, hallittavuutta, periytyvyyttä ja riippuvuuksia. 

Koulutuksen perustana toimi teos nimeltä Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software. Se on vuonna 1994 julkaistu "Gang of Four" -nimisen koodarinelikon teos, joka on yksi merkittävimmistä ohjelmistokehityskirjoista.

 

Kirja esittelee 23 suunnittelumallia jakaen ne kolmeen pääluokkaan. Luontimallit käsittelevät objektien luontia. Rakennemallit puolestaan rakennetta ja vuorovaikutusta. Käyttäytymismallit käyttäytymistä ja kommunikaatioita. Mallit tarjoavat ratkaisuja yleisiin ohjelmistosuunnittelun haasteisiin perustuen kokemuksiin ja parhaiksi todettuihin käytänteisiin. Niiden myötä koodi on toistettavaa, uudelleenkäytettävää, ylläpidettävää, joustavaa ja suorituskykyistä. Myös koodareiden kesken syntyy yhteinen sävel ja termistö sujuvaan tiimityöskentelyyn.

Koulutuksessa syvennyttiin erityisesti luontimalleihin Singleton, Factory Method, Abstract Factory, Builder ja Prototype harjoitustehtävien avulla.

Kooditaikatemppuharjoitusten jälkeen ratkottiin vuotuinen Riihisoftin ja Riihicloudin biljardimestaruus. Pokaali löytyy tänäkin vuonna Riihicloudin vitriinistä. Onnittelut voittajille!


Liity uutislistallemme

Liity